تبریک برای چه؟ آماری که دولت می‌دهد و ملت حس نمی‌کند

دولتمردان یازدهم چندماهی است که در خطابه خوانی های خود، با استناد به آماری که دراختیار دارند، رشد اقتصادی بالا و عبور از رکود را به مردم تبریک می گویند و در طرف مقابل، ملتی که در زندگی روزمره با واقعیات دیگری روبرو هستند، حیران از این خطابه ها، روزهای تقویم را می شمارند تا بنگرند چقدر از عمر این دولت گذشته و تا پایان آن، چند روز دیگر باقی است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، درحالی که براساس وعده های داده شده به ملت، چشم امید تعداد قابل توجهی از مردم به مذاکرات هسته ای دوخته شده بود که شاید از پس آن، فتح بابی برای اقتصاد کشور فراهم آید، اما با اعلام توافق ضعیف ژنو در سال گذشته و دو بار تمدید آن که احتمالا این تمدیدها طبق متن توافق، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، بخشی از آن امید رنگ باخت و البته این حقیقت نیز به ملت و دولت اثبات شد که به جای دلخوش کردن به خنده شیطان بزرگ، باید به توانمندی های بیشمار داخلی دل بست.

از سوی دیگر، بیش از 1/5 سال از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد و صدها روز از وعده انتخاباتی رییس "دولت راستگویان" نیز سپری شده است، وعده ای که قرار بود ظرف 100 روز تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند. اینک ملت از آن وعده نیز ناامید شده اند.

حال، در کنار این مسایل، هر از گاهی از زبان دولتمردان پیغام های تبریک دریافت می کنند با این مضامین که طبق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی به عدد فلان رسید و از رکود هم عبور کردیم!

به عنوان نمونه، شیخ حسن روحانی هفته گذشته در سفری که به بیرجند داشت، گفت: "در سال ۱۳۹۳ در پایان سه ماهه اول، با محاسبات بانک مرکزی، توانستیم نسبت به سه ماه اول ۹۲ رشد و حرکت رو به جلو داشته باشیم. در سه ماهه اول سال ۹۳ رشد ما بالای آماری که دولت می‌دهد و ملت حس نمی‌کند۴ درصد بود، در حالی که در دو سال گذشته یعنی هم سال ۹۲ و ۹۱ رشد اقتصاد ما منفی بوده است. در سه ماهه اول سال ۹۳ کشور دارای رشد بود و در واقع ما از رکود عبور کردیم و این یعنی آغاز رونق، شکوفایی و حرکت به پیش و امروز افتخار دارم در خراسان جنوبی به ملت بزرگ ایران اعلام کنم بر اساس آماری که دیشب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، در سه ماهه دوم امسال نیز کشور دارای رشد مثبت است و ما مجموعاً در ۶ ماهه اول سال، دارای ۴ درصد رشد هستیم. این را مقایسه کنید با سال ۹۱ که ۶.۸ درصد رشد منفی داشتیم. در سال ۹۲ هم رشد منفی داشتیم و امسال بعد از دو سال اولین سالی است که دارای رشد مثبت هستیم و در ۶ ماهه اول دارای ۴ درصد رشد می‌‌باشیم. وقتی دو ۳ ماه پشت سر هم رشد داشته باشیم به معنی آن است که شاهد آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیزمان هستیم. به ملت بزرگ ایران هم به خاطر آغاز ماه ربیع‌المولود، هم به خاطر سالروز هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام که در ماه ربیع‌الاول انجام گرفت و هم به خاطر دو مقطع سه ماهه برخوردار از رشد اقتصادی تبریک می‌گویم"!

ارسال پیام تبریک از رییس دولت به ملت، اما نه تنها واکنش مثبتی را در میان مردم، کارشناسان اقتصادی، فعالان بخش اقتصادی و... به همراه نداشت، بلکه با تعجب عموم مردم و ناظران اقتصادی روبرو شد.

تکرار عبارت "خروج از رکود" از سوی "دولت راستگویان" درحالی صورت می گیرد که لایحه یک فوریتی خروج از این رکود، در تاریخ اواسط مردادماه سال جاری به مجلس تقدیم شد و در آبان ماه نمایندگان اعلام کردند که همچنان در کمیسیون های مربوطه، مشغول بررسی این لایحه هستند. به عبارت دیگر، هنوز جزییات این لایحه در صحن به بحث گذارده نشده، و اینک افکار عمومی سوال می کنند که دولت اگر از رکود عبور کرده، چرا به مجلس لایحه فرستاده است و چرا هم اکنون این لایحه را پس نمی گیرد؟!

از سوی دیگر، رشد اقتصادی دارای شاخص های خاص خود هست. برخی از آنها به اصطلاحات و فرمول های فنی اقتصادی بازمی گردد و از حوصله این نوشتار خارج است اما در کلیات، 3 عامل "افزایش نهاده‌های تولید مانند افزایش سرمایه یا نیروی کار"، "افزایش بهره‌وری عوامل تولید" و "به‌کارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد" جزو منابع رشد اقتصادی شناخته شده است.

چنانچه دولتمردان نسبت به این سه عامل به صورت شفاف و با زبان ساده به مردم توضیح دهند که دقیقا چه اتفاقاتی افتاده است، دیگر نیازی به ارسال پیام تبریک نیست چون واقعیات بر همگان آشکار خواهد شد.

از سوی دیگر، آنچه که نکته مهم ماجراست این است که ملت با عدد و رقم و آمار بانک مرکزی امورات معیشتی خود را سپری نمی کنند. مردم، رشد اقتصادی را در کف جامعه و در خرید و فروش هایشان، قدرت خریدی که دارند، میزان دارایی ها، حجم تسهیلاتی که دریافت کرده اند، نرخ مایحتاج زندگی اعم از مسکن، خوراک، پوشاک و... لمس می کنند. پس اعلام هر روزه عدد و رقم برای ملت، نه تنها دردی از آنان دوا نمی کند، بلکه موجبات ناراحتی و رویگردانی مردم از مسئولان خطابه خوان را فراهم می آورد؛ اتفاقی که در جریان درخواست مجدد دولت جهت ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی صورت گرفت و علیرغم حجم استثنایی و بی سابقه تبلیغات جهت انصراف مردم، با ثبت نام بیش از 95 درصدی ایرانیان روبرو شد.

بدین ترتیب، مشفقانه به دولتمردان یازدهم توصیه می شود که به جای تلاش برای ارایه آمار متفاوت، تنها آستین همت بالا بزنند و عوض دلخوش کردن به وعده های نسیه دشمنان ایران در برابر دریافت امتیازات نقد در توافق ضعیف ژنو و مذاکرات هسته ای، با اجرایی نمودن "اقتصاد مقاومتی" و توجه به توانمندی های داخلی، رشد اقتصادی را بر سر سفره های مردم بیاورند.


نظرات شما عزیزان:

سحربانو
ساعت7:45---10 دی 1393
سلام هــــفـــتــــکـل ســـــــلام
خوبی؟
منو یادته؟
قبلا توی چت لوکس بلاگ صحبت کرده بودیم
چند روزه مشغول جمع آوری بهترین وبلاگهای لوکس بلاگ هستم از تو هم دعوت می کنم با تبادل لینک عضو گروه ما بشی..

هــــفـــتــــکـل ســـــــلام بهم سر بزن منتظرتم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 9:33 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |